ثبت نام

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

لطفا نام کاربری (شناسه شما در آینده) را وارد کنید

لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.

لطفا برای پرسش خود از عنوان مناسب و کوتاه که مرتبط با پرسش باشد استفاده کنید.

از دسته‌بندی‌های موجود در سایت، لطفا یکی را انتخاب کنید (دسته ی مرتبط با پرسش خود انتخاب کنید)

لطفا از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید، کلمات کلیدی باید مرتبط با مطلب شما باشند (پس از نوشتن هر کلمه کلیدی Enter را بزنید و یا کلمات کلیدی را با , از یکدیگر جدا کنید)نظرسنجی سوال.

    جزئیات کامل سوالتان را در بالا درج نمایید

    پایتخت ایران چه شهری است؟ (فارسی پاسخ دهید)

    با هم و ازهم یادبگیریم...

    اینجا به راحتی می‌تونید سوالات و پاسخ‌هاتون رو بدون سانسور مطرح کنید، iwhy مکانی منحصر به فرد و کاملا رایگان (برای همیشه و بدون تبلیغات) برای یادگیری و حل مشکلات است، "اینجا سوالی بدون پاسخ نمی مونه"

    چرا کفاره روزه 60 روز است؟

    • 0

    سلام… متاسفانه امروز نشد روزه بگیرم رفتم کفاره روزه رو ببینم دیدم نوشته 60 روز میخواستم بدونم دلیل این قضیه رو از نظر اسلام بدونم اخه هر چیزی که در دین گفته یه حکمتی داره هر کی اطلاعات داره لطفا توضیح بده؟

    1. با سلام، در جایی از پاسخها کلمه 60 روز آمده …اولا کارشناس مربوطه ، برای این مورد مرجع قرانی نداده است . البته در قران ظاهرا 60 روز آمده است ولی برای امر دیگری است نه نگرفتن روزه ! ثانیا کلمه “باطل کردن ” بکار برده که با اصلاً نگرفتن فرق دارد و انگار برای کسی است که روزه گرفته و حالا باطلش کرده است. در کل نظر کارشناس مربوطه زیاد محکم و مستند نیست و بیشتر نظر شخصی یا بیان نظر دیگران است.
      ممنون

      • 0
    2. با سلام در جایی از پاسخها کلمه 60 روز آمده …اولا کارشناس مربوطه مرجع قرانی نداده ثانیا کلمه باطل کردن بکار برده که با اصل نگرفتن فرق دارد و انگار برای کسی است که روزه گرفته و حالا باطلش کرده است

      • 0
    3. در پاسخ به سوال مطرح شده عرض مي شود كه اولا اگر ما قدري در فلسفه عبادات و احكام شرع دقت كنيم پي خواهيم برد كه در احكام هيچ غرضي جز هدايت و كمال انسانها مورد نظر نبوده است و خداوند متعال از رعايت احكام شرع توسط انسان سودي نخواهد برد، زيرا خداوند بي نياز مطلق است.
      مطلب ديگري كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه در احكام اسلام هرگز حكم به تكليفي كه بنده از آن عاجز باشد وجود ندارد و خداوند هرگز بنده اي را مجبور به انجام عبادات و يا تكليفي كه فوق طاقت او باشد نخواهد كرد،اساساً طبق صريح آيه قرآن خداوند هرگز بندگانش را به كاري كه طاقت آن را نداشته باشد مجبور و تكليف نمي كند: لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا(1) تكليف نمي كند خداوند هيچ كسي را مگر به اندازة توانش .
      مطلب ديگر اين است كه اگر در خود احكام كفارات روزه توجه كنيم خواهيم ديد كه خداوند در مقام بيان حكم مسئله فرموده است كه بله كسي كه عمداً روزه را باطل كند يا كاري كند كه روزه اش باطل شود بر او كفاره واجب است و كفاره را طبق نوع خطائي كه انجام داد. 60 روز روزه، يا آزاد كردن بنده و يا اطعام 60 فقير بيان فرموده است و حتي در مواردي هم كفاره را بصورت كفارة جمع (يعني جمع هر سه نوع كفارة مذكور) قرار داده است.
      اما در ادامه مسئله و يا در دنباله همين بحث كفارات آمده است كه اين امور براي كساني است كه توان آن را داشته باشند و براي افرادي كه توان آن را ندارند در مسئله اي خاص حكم آنها را هم فرموده است كه اگر توان آن را ندارد كه مثلا 60 روز روزه كفاره بگيرد مثلا پيرمرد است و از طرفي وضع ماليش هم آنقدر نيست كه به 60 نفر فقير غذا بدهد. براي اين افراد آن قدر تخفيف داده شده كه مي فرمايد هر چقدر برايش امكان دارد به فقرا طعام بدهد و يا در مرحله آخر مي فرمايد كه لا اقل يك «استغفر الله» كه مي تواند بگويد و چنين كند.(2)
      در همين مسئله اگر دقت كنيد خواهيم يافت كه نكته اي در آن نهفته است كه خداوند متعال مي خواهد كه بنده اش در مرحلة اول متوجه باشد كه چه كرده است و چه گستاخي و چه جسارت بزرگي در مقابل كسي كه خالق اوست و همه كاره اوست انجام داده و بدون رضايت او علناً و بدون هيچ ابائي و خوفي روزه اش را باطل كرده است. چنين شخصي بايد جهت تنبيه و تنبه يافتن و توجه اش چنين حكم سختي برايش طرح شود اما خداوند عالم در عمل باز هم از در لطف و تخفيف براي بنده اش در آمده و اين مسئله را براي كساني كه قدرت و توان جسمي براي 60 روز روزه گرفتن و يا توان مالي براي اطعام 60 نفر فقير ندارند مي فرمايد كه هر چقدر مي تواند اطعام كند و در نهايت حتي به يك استغفار تخفيف داده شده كه بنده اش برگردد به سوي اطاعت خداوند و اين حكم نه تنها سنگين نيست بلكه نهايت تخفيف و لطف در آن نهفته است.

      • 0
    پاسخ دهید

    پاسخ دهید

    مرور